Veganisme, ooit beschouwd als een alternatieve levensstijl, wordt nu door de millenniumgeneratie gezien als een alternatief voor gezondere, duurzamere levensstijlen met een groot potentieel voor wereldwijde groei.
Recycling, ecologie, biologische afbreekbaarheid – dit zijn de modewoorden van de moderne cosmetica-industrie. Net zoals consumenten de termen “veganistisch” en “dierproefvrij” op natuurlijke wijze hebben aanvaard wanneer zij productetiketten bekijken.
Meer dan alleen een dieet
Het is bewezen dat een veganistisch dieet verschillende gezondheidsvoordelen heeft, bv. gewichtsverlies, lage bloedsuikerspiegel, betere nierfunctie. Maar veel mensen schakelen vooral over op veganisme omdat zij het eten van dierlijke producten willen vermijden. Er zijn ook enkele andere ethische overwegingen, zoals dierproeven en milieueffecten, die van invloed zijn op de veranderingen in levensstijl van de consument.
Nu de veganistische levensstijl zich in snel tempo verspreidt, wordt de voedingsindustrie, de mode-industrie, gedwongen zich aan te passen aan de behoeften van de consumenten aan producten die voor veganisten zijn gemaakt. Bijgevolg hebben deze houding en de daarmee gepaard gaande veranderingen de vegan gezichtsverzorging doen ontstaan.
Veganisme en de schoonheidsindustrie
Shoppers zijn niet langer alleen bezig met wat ze dragen en hoe ze hun lichaam voeden, maar ook met wat ze niet dragen.
Of we nu veganist zijn of niet, het testen van cosmetica op dieren is een proces waar we ons de laatste jaren allemaal meer bewust van zijn geworden. De meeste consumenten zijn op zoek naar alternatieve cosmetica die vrij zijn van dierproeven en naar veganistische producten.
Deze verschuiving heeft geleid tot nieuwe sociale trends, zoals de begrippen “pure schoonheid” en “bewuste schoonheid”. Wat is het verschil tussen hen? Vegan gezichtsverzorging betekent dat de producten niet op dieren zijn getest. En de definitie van “veganistisch” garandeert dat cosmetica geen producten van dierlijke oorsprong bevatten, zoals bijenwas of dierlijk vet, d.w.z. lanoline.
Cosmetica en Veganisme
Momenteel is er een ruime keuze aan artikelen om aan de behoeften van de veganistische cosmeticamarkt te voldoen. De consumenten worden zich ook meer bewust van en zijn meer geïnteresseerd in de ingrediënten van hun producten om te zien of die ongewenste ingrediënten bevatten.
Het groeiende aantal nieuwe kopers dat op zoek is naar veganistische cosmetica, niet alleen vanwege hun eigen opvattingen of overtuigingen, maar ook omdat zij om gezondheidsredenen kiezen voor duurzame en milieuvriendelijke oplossingen, wijst erop dat er in deze categorie een enorm potentieel ligt.